Rozšířit znalosti žáků a dětí v oblasti energií. Seznámit žáky a děti s tím, kde a jak energie vzniká, jakým způsobem energie využíváme a jak působí na okolní svět, přírodu a na člověka samotného.
Projekt je určen pro žáky střední školy, základních škol a děti mateřských škol. Obsah i rozsah informací je vhodný pro rozšíření a doplnění učiva.
ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Časový rozsah: 4 – 5 vyučovacích hodin
Úvod do oblasti energií, výroba energie, vč. energetického využití odpadů
- Co je energie, transformace energie
- Obnovitelné zdroje energie – 3D modely
- (vodní energie, větrná energie, sluneční energie, tepelná čerpadla)
- Elektrárny na fosilní paliva
- Energetické využití odpadů
- Hospodaření s energií
Energie kolem nás
- Neionizující záření a jeho dopady na životní prostředí
- Ionizující záření a jeho dopady na životní prostředí
- Psychofyzika – zabývá se vztahem mezi fyzikálními vlastnostmi podnětu a subjektivním pocitem (subjektivním odrazem jednotlivých vlastností reality, skutečnosti)
- Radiestézie a její využití v praxi
Odborné exkurze (v návaznosti na počasí)
- Prohlídka sluneční elektrárny v Chomutově o výkonu 250 kWp
- Ukázka pole pro pěstování biomasy (rychlerostoucí dřeviny, čirok, mužák, komonice, aj.) Výzkumného ústavu rostlinné výroby v Nových Spořicích
Robotika
- Automatizace výroby – průmyslové manipulátory a roboty
- Ostatní využití robotů
- Hardware a software
- Praktické ukázky robotů
- Složení jednoduchých robotů a ověření funkčnosti (např. malé větrné elektrárny, robota poháněného na sluneční pohon, apod.)
Odpadové hospodářství
- Předcházení vzniku odpadů
- Nakládání s odpady
- Obaly
- Zpětný odběr výrobků
- Recyklace
MATEŘSKÉ ŠKOLY
Časový rozsah: 1 – 3 vyučovacích hodin
Úvod do oblasti energií, výroba energie, vč. energetického využití odpadů
- Co je energie, transformace energie
- Obnovitelné zdroje energie – 3D modely
- (vodní energie, větrná energie, sluneční energie, tepelná čerpadla)
Energie kolem nás
- Neionizující záření a jeho dopady na životní prostředí
- Ionizující záření a jeho dopady na životní prostředí
- Psychofyzika – zabývá se vztahem mezi fyzikálními vlastnostmi podnětu a subjektivním pocitem (subjektivním odrazem jednotlivých vlastností reality, skutečnosti)
- Radiestézie a její využití v praxi
Robotika
- Automatizace výroby – průmyslové manipulátory a roboty
- Ostatní využití robotů
- Praktické ukázky robotů
- Ověření funkčnosti (např. malé větrné elektrárny, robota poháněného na sluneční pohon, apod.)
Odpadové hospodářství
- Předcházení vzniku odpadů
- Nakládání s odpady
- Obaly
- Zpětný odběr výrobků
- Recyklace
STŘEDNÍ ŠKOLA
Časový rozsah: 5 – 6 vyučovacích hodin
Rekultivace krajiny, ochranná funkce krajiny – Chomutovsko
obnova krajiny po důlní činnosti a dalších činnostech člověka, exkurze po rekultivacích – využití krajiny (výstavba města Most), příklady typů rekultivací:
- Exkurze vodní dílo Kadaň (malá vodní elektrárna, vodní nádrž), prohlídka královského města Kadaň, nezasaženého těžbou, procházka po Svatém kopečku (na vrcholku vyhlídkový altán s železným schodištěm a vyvýšeným krytým vyhlídkovým ochozem)
- návštěva obce Březno u Chomutova, komentovaná projížďka Uhelné safari – Březenecký drak, velkorypadlo KU800
- vyhlídka na báňský prostor Málkov (výhled na celý proces těžby)
- rekultivace Prunéřov
- větrné elektrárny – hory
Rekultivace krajiny, ochranná funkce krajiny – Mostecko
obnova krajiny po důlní činnosti a dalších činnostech člověka, exkurze po rekultivacích – využití krajiny (výstavba města Most), příklady typů rekultivací:
- Autodrom www.autodrom-most.cz
- Hipodrom http://www.hipodrom.cz
- přesunutý kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě repliky hodinek https://www.kostel-most.cz
- zámek Jezeří https://www.zamek-jezeri.cz – důlní činnost, obnovený les
- jezero Most včetně přivaděče (hydrická rekultivace) http://mosteckejezero.cz